الجمعة، أبريل ٢٨، ٢٠٠٦

أعزب و يعول جوز حمام

بيقولوا عن برج السرطان إنه من الأبراج الحالمة الرومانسية العاطفية العِشَرية. للأسف بالرغم من إنها صفات كويسة للمحيطين بيهم، لكن متعبة لأصحاب البرج ده لأن الصفات دى بتساعد على تقلب المزاج و الإكتئاب و عدم تقبل لواقع الحياة اللى كتير بيبقى صعب و غير عادل فى معظم الأحيان.

ما علينا، أيوه ده البرج بتاعى، الحقيقة مفيش سبب معين للمقدمة دى مجرد ملاحظة عابرة قبل ما أنساها.

المهم، من زمان كده حوالى 4-5 سنين كنت وقتها عايش فى أمريكا - بلد الأحلام - و كنت ساعتها لسه واخد شقة جديدة، كنت ساكن فى الدور التالت و عندى بلكونة بتطل على شوية جناين مليانة شجر و مناظر طبيعية تجنن.
البلكونة كانت مليانة كراتين فاضية - طبعاً كنت بشترى لوازم البيت الأساسية و من ضمنها الميكروويف - مفيش بيت فى أمريكا مفيهوش ميكروويف - التطور الطبيعى للبوتاجاز - و كانت كرتونة الميكروويف موجودة فى البلكونة.

فى يوم روحت البيت بعد الشغل كالعادة - طبعاً مش شايف قدامى و لا جنبى - دخلت على الليفينج رووم - اللى وقتها كانت فاضية تماماً من العفش ماعدا تليفزيون صغير. و فجأة سمعت صوت خروشة غريبة فى البلكونة. طلعت أشوف إيه النظام بره ! لقيت الكرتونة شكلها غريب جداً و فيها فتحة غريبة و الفتحة عليها شوية حاجات غريبة برضه مفهمتش. المهم إكتشفت إن فيه جوز حمام عمل عشه من القش جوه كرتونة الميكروويف، و مش بس كده ده فيه كمان بيضتين قربوا يفقسوا شكلهم !

فى الفترة دى كانت الديجيتال كاميرا لسه إختراع و كنت جايب واحده 2 ميجابيكسل أوليمبس و لسه جديدة ، قلت لازم أستغل الفرصة ديه و أسجل اللحظات دى للذكرى.
و فعلاً صورت مشاهد من القصة دى على مدى كام أسبوع لغاية ما فقس البيض و كبرت الزغاليل و طارت بعيد . هو ده بقى اللى بيقولوا عليه أعزب و يعول جوز حمام - على عشة فى كرتونة فى بلكونة

القصة المصورة موجودة فى ألبومات الصور على جنب.



ليست هناك تعليقات: